tirsdag 25. februar 2014

Cellegift. Første kur

Den behandling jeg skal gjennom, kalles for kurativ - og takke faen for det. Det betyr jo at noen mener at jeg kan bli frisk igjen. Alternativet er lindrende behandling, som brukes der man gir opp å kurere, og bare skal holde deg sånn noenlunde smertefri den tida du har igjen før du takker av.

Det finnes mange typer cellegift, og bruken avhenger av hvilken type kreft man har, og hva som er målet med behandlingen. Min kur kalles for "Flox", og består av tre medikamenter: Oxaliplatin, Flurablastin, og Leukovorin. Hva som virker på hva, vet jeg ikke, men sammen skal disse enten stanse eller hemme veksten av kreftceller.

Kreftceller har det kjennetegn at de "vokser vilt" dvs. deler seg raskt. Cellegiften er innrettet mot å stanse denne raske celledelingen. Dessverre for behandlingen, har kroppen også en del normale celler som har lignende egenskaper. Cellegiften vil derfor også påvirke disse. Det er dette som gir bivirkningene av cellegiftbehandlingen. De mest kjente er kvalme og håravfall. Ikke all kjemoterapi (cellegiftbehandling) gir håravfall, men all kjemoterapi har bivirkninger. Bivirkningene varierer fra person til person. Noen blir veldig dårlige, andre har få og små plager. Ser foreløpig ut som jeg hører til siste kategori. Takke f... igjen. Heldigvis har de normale cellene evnen til å reparere seg selv igjen, mens kreftcellene ikke har denne egenskapen.

12. februar 2014: Tid for første cellegiftinfusjon. I tillegg til selve cellegiften, fikk jeg tilført kvalmestillende medikamenter og sukkervann, total ca to liter væske. Blir mye piss etterpå av sånt. Prosessen tok ca to timer. Neste dag fikk jeg tilført to av medikamentene fra første dag, pluss litt saltvann. Denne prosessen tok ca en time. Så var det ut og betale - tenk det! Cellegiftbehandlingen gis poliklinisk, og da betaler man egenandel som alle andre, uansett hvor alvorlig sykdommen er. Deretter hjem og vente på bivirkningene.

Og de var ikke påtrengende. Den mest merkbare var stor følsomhet for kulde. Det behøvde ikke være spesielt kaldt, heller. Å holde hånda under rennende kaldtvann fra springen, føltes som elektrisk støt. Tok på grillvott hvis jeg måtte åpne kjøleskap eller fryser. Kvalmen stilte jeg med piller jeg fikk med meg fra sykehuset. Bivirkninger som er der, men som vi gjerne ikke merker noe til: Nedsatt produksjon av blodceller i benmargen. Nedsatt immunforsvar pga redusert antall hvite blodlegemer. Immunforsvaret er på sitt laveste ca 10 dager etter kuren. Dette kan være farlig, da man kan bli veldig syk av selv den mest banale infeksjon. Hvis man i denne perioden unngår folkemengder og personer som har/kan ha smittsom infeksjon, går dette som regel bra. Har gått bra med meg, bank i bordet. Neste kur  3. og 4. mars.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar