torsdag 20. mars 2014

14 ON FIRE

Aller siste nytt (30.3.14). Valgte å kjøpe billetter gjennom et engelsk eventbyrå. Billettene hos norske Billettservice gikk unna på 13 minutter, så jeg får kalle det en klok beslutning. Kjøpte VIP-billetter på sittetribunen. Betalte gjennom nesa, men dette er siste gang, så skitt au. Konserten går av stabelen tre uker etter at jeg er ferdig med strålebehandlingen. Erfaringsmessig blir det en blanding av sittende og stående aktivitet blant publikum, og det tror jeg passer bra.

Siste nytt (oppdatert 24.3.14): Stones kommer faktisk til Oslo den 26. mai. Telenor Arena er stedet. Må absolutt vurdere på nytt det jeg har skrevet nedenfor.

Overskriften er sikkert helt gresk for uinvidde, men det er altså navnet på årets turné med verdens største og eldste aktive rockeband; the Rolling Stones. Turnéen skal snart til Europa. Noen konserter er allerede spikra, andre er på ryktestadiet. Blant sistnevnte er også Oslo. Jeg er så heldig å ha fått overvære samtlige av de konserter Stones har hatt i Norge - den første i 1965, den siste til nå var i 2007. I tillegg har jeg sett dem et par ganger i utlandet. Det er jo høyst usikkert om jeg får muligheten til å se dem i år, hvis de nå kommer til Norge. Ryktet sier at konserten i så fall vil bli holdt i Telenor Arena på Fornebu den 26. mai. Hvis tingene går etter planen, er dette i en periode da mitt immunforsvar er så lavt at store folkemengder og barnehagebarn absolutt skal unngås.

Oslo 1965
Jeg er fortsatt Stones-fan, og har vært det siden 1962-63. Bandet ble stiftet i 1962, og sto nok litt i skyggen av the Beatles det første året. Stones fikk mye oppmerksomhet for å være rølpete og uflidde; som var et bevisst image bestemt av manager Andrew Oldham. Stifteren selv - Brian Jones - døde i 1969, men da hadde han i praksis allerede fått sparken pga ukontrollert narkotikabruk og "utagerende festing". At alle gjenværende medlemmer fortsatt lever, fortoner seg som et mysterium (et under - vil noen si) med tanke på livsførselen til enkelte. "Med denne livsstilen blir du ikke gammel", har mange leger sagt til Keith Richards opp gjennom årene. Hittil har han overlevd dem alle. Alderen på de faste medlemmene i dag er hhv. 66, 70, 70 og 72. Ikke dårlig for et rockeband som fortsatt turnerer. Alderen på publikum på konsertene er faktisk ganske blandet. Publikum består av en herlig blanding unge og eldre. Det kan skyldes et fenomén jeg selv har bidratt til; foreldre og besteforeldre som tar med barn og barnebarn på Stones-konsert. Og det morsomme er at ungene syntes det var "kult".

P.S.: Tittelen på bloggen er navnet på en av de beste låtene Stones har lagd. Jeg syntes den var passende da jeg tenkte på hvordan fastlegen prøvde å finne en diagnose...


Stones anno 2014











































Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar